نامه سرگشاده به اوباما
دکتور صلاح الدین سعیدی دکتور صلاح الدین سعیدی

 

جلالتمآب محترم باراک اوباما رﺋیس جمهور ایالات متحده امریکا سلام و احترامات خویش رابه شما و تمام همکاران شما  تقدیم میدارم!

             پیروزی شما  و حزب شما را در انتخابات ۲۰۰۸ ریاست جمهوری امریکا را  برای شما و تمام مردم جهان تبریک ګفته و مایه مسرت، خوشی و امید واری های تازه مردم خیرخواه جهان میدانم. این پــیـروزی شما را پـــیــروزی تعـقـل، تـدبر، انسانیت، دموکراسی مـیدانـیم. این پـیروزی را پیروزی و آغـاز پـروسه امکانات برای همه خیر اندیشان و ختم  سیاست های  استکبار و ختم دوره  ایجاد دشمن غیر ضروری برای مردم امریکا و مردم صلح دوست جهان میدانیم.  این پیروزی را پیروزی برسیا ست لجاجت درسیاست و آغاز توقف پروسه در خطرانــدازی جهان و تمام ارزشهای والای انسانی و دیموکراسی میدانیم. مردم امریکا با این انتخاب شان به جهان نشان دادن که امریکا مهد دیموکراسی، مهد وحدت درتـنـوع، مهد امکانات برای هــر انسان خیر خواه ، زحمت کش و سرزمین امیدواری ها است.

            قابل دقت میدانم که بګویــم اګر انـدیشه های افراطی دینی،  امریکا و بخشی از ارزش های انسانی را به خــطر مواجه ساخته، سیاست های مستکبرانه بخشی از ابر قدرت ها امنیت جهان و ارزش های والای دیموکراسی و انسانیت را به خطر مواجه ساخته بودند. خوش هستم و انتخاب شما را آغاز نیک پنداشته و آنرا را به فال نیک ګرفته و میدانم که کار بس عظیم در پیش هست.  میدانیم این آغاز کار هاست. میدانیم این دوره ریاست جمهوری آسان نه خواهـــد بود. میدانیم که بخش از راه ها عقبی ســقـوط داده شده و بخــش از راه  و ګام های غلط برداشته شده را مجبورا بــه نحوی تکـــمیل و راه یابی کرد.  این پروسه را باید به نحوی طی کرد.  میدانیم رنج و الــم ایجاد شده را در طی یک پروسه مرهم ګذاشت. کار بس دشــوار و مشکل به پـیـش شما و مردم  خیر اندیش جهان قرار دارد. میدانیم که طی کردن  این راه در یک سال و یا دوسال سپری شده نمیتواند. اما خوش هستیم که انتخاب نیک  و پروسه نیک آغاز شد و آرزو مردم خیر اندیش جهان با انتخاب شما به طرف امیدواری و مثبت در حرکت افتاد.  

          وضع جهـان و افغانستان را به دقـــت تعـقیـب مینمایم. در چوکات امکانات به کار تبلیغاتی و توضیحی مصروف ام. نمی خــواهــم مطالب مربوط به افغانستان را به تفصیل ارایه کنم مختصر بــه ملاحظات چند می پـردازم:

             شـما میدانید دنـیا روز به روز خورد تر شده و ما را حوادث هیچ ګوشه جهان بی تفاوت مانده نمی تواند.  تروریزم بین المللی و اکسترمــــیزم دیــنی دنـیا را به خطر مواجه ساخـته. ضرورت اسـت در مورد اقدامات  مدبــرانه،    پراګماتیک،  عملی، مؤثر و به موقع صورت ګیرد. متاسفانه بی تفاوتی جهان و عواقب آنرا در قبال افغانستان در دهه نود قرن ګذشته دیدیم.  نتایج همچو بی تفاوتی ها جهان را در قبال افغانستان در مصاحبه های سال۱۹۹۴  خویش پـیش بینی کرده بودم.  ای کاش چنین پیشبینی های من غیر دقیق میبود و واقع نمی شد اما شد.

               برای ما جای خوشی است که جهان عواقب خطرناک خطر تروریزم بین المللی را دانست و افغانستان را در مبارزه برعلیه  تروریزم بین المللی  و اعمار جامعه مدنی و مدرن مساعدت و همکاری میکند.

              شما میدانید که افغانستان و جهان شاهد تحولات بزرګ هست و خواهد بود. بخش از قضایا در افغانستان  روز به روز پـیچـیـده تر میشوند و جهان شاهد خـشـونـت های بـیشتر و بـیشتر میګردد. برای کاهش تشنج و ایجاد فضای بهترو در راه  پیروزی به افراطی ګران باید و باید از وسایل و طروق مختلف کار استفاده برده شده و درین مبارزه باید و باید حساس بود. نباید  با ګـفـتـار و عمل احساساتی دوستان خویش را با  وجود اراده وعمل نیک شان برای امر خیر  متضرر و متآثر ساخت.   از برتری ها و موفـقـیت های نظامی اګر در بخش های سیاسی استفاده مؤثر نه شود کاررا به جای نه خواهد رسانید. 

              شـمـا مـیـدانــیـد افغانستان راه دشوار را در پیش دارد. مامعتقد و خوشبین به آینده ایم.  باید رسالت خویش را با متانت، پختګی لازم سیاسی و استواری اداء کرد.

               فکتور های خارجی قضایا در افغانستان نیز در روند صلح در افغانستان تأثیر به سزا دارند. من به نـقـــش پاکستان و ایران اشاره دارم. ایران در افغانستان به اساس سیاست تقیه در بخش کار به مخالفین دولت فعلی، دربخــش فرهنګی ضد افغانی و در بخش کار به حاکمیت فعلی بخاطر کسب امتیازات مصروف است.  اسکان افراد(خط ایران) در مناطق معین افغانستان یکی  از پلان های طویل المدت ایران است. شواهد ایجاد قوه شبه حزب الله  کشور لبنان  در افغانستان مشهود است. 

            در پاکستان هر حاکمیت باشد آرزو نه خواهد داشت در افغانستان حاکمیت مستقر قوی و متکی به خود بوجود آید. توقع دیګر از پاکستان منطق نه خواهد داشت. درین راستا کار اساسی باید صورت ګیرد. پاکستان مساله خط دیورند را مطلب مرکزی و قابل تشویش میـپـندارد. پاکستان نه خواهد ګذاشت در افغانستان دولتی مستقر قوی به وجود آید.  

در داخل افغانستان :

            در قسمت سیاست کادری افغانستان و حاکمیت قانون باید توجه خاص کرد. در بلند بردن اتوریته حاکمیت مردم و مراجع حاکمیت مردم باید کار بیشتر کرد. کار آغاز شده درین راستا باید به صورت پیګیر دنبال شود.  از طرف دیګر به فهم من مختصرا قابل ذکر میدانم که ظرفیت های کاری بخش از کادر های رهبری حاکمیت فعلی در پست های معیین بزرګ دولتی به انجام نزدیک شده و بخش ازین افراد مهریی در افغانستان ممکن بتوانند در بخش های دیګر و در جای های دیګر ادامه رسالت نمایند.

           شما دقیق میدانید که  مسایل افغانستان روز به روز داغ و داغـتر مـیـشوند و خطرات زیاد درین  راستا در قبال افغانستان مطرح است. ضرورت به اعمال سیاست کادری بهتر و ضرورت جدی به اعمال سیاست های شفاف در مسایل اقتصادی افغانستان است. کمک های مالی جهان را مراجع مافیایی حیف میل کرده و سیستم فعال سیاسی ، کادری و اقتصادی قرن بیست یک در افغانستان فعال نه شده و این حالت و وضع منشاء اصلی ناکامی در افغانستان است.

من در رابطه به مسایل افغانستان و ماحول آن همیشه نکات نظرخویش را داشته و برعلاوه انتقاد راه های حل نیز به صورت مشخص طرح نموده بودم، آماده ام درین راه مؤثر واقع شوم. 

            ضم این نامه زندګی نامه و بخش از تحلیل های سیاسی و راه های حل مطروحه  را درقبال افغانستان بدون اصلاح تــــزید و تنقیص جهت استفاده ګروپ کاری شما در رابطه به افغانستان ارسال میدارم.

              دا مسایل یو څه نور باریکی ګانی هم لری چه  مفصل لیک او خبرو ته اړه لری.

             زه فکر کوم چی ددی مسایلو د حل لپاره اختراع ته ضرورت نه شته  د اوسنیو پرمختللو نورو ټولنو د تجربو څخه باید په پراخه توګه هم ګټه واخیستل شی.  په پاک نـیـت،  زړه سواندی، علمی ، اکادمیک او افغانی برخورد ته ضرورت دی.

          جهان نباید افغانستان را از دست دهد.   یو ځـل بـیا زما سلامونه او احترامات ومنی.   

په درناوی

- مؤرخ ۲۰۰۸/۱۱/ ۰۴

   E-mail: drsalahuddinsayedi@yahoo.com

 


February 1st, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها